torsdag 13. februar 2014

Terapi

Det finnes mange former for terapi, noe virker for noen og noe annet virker for andre igjen.
Jeg er heldig som endelig har funnet en terapiform som virker for meg selv om jeg var kjempeskeptisk i begynnelsen.
Hva slags terapi er det egentlig, det er vanskelig å forklare, men jeg legger ut en link til hjemmesiden hans
http://www.integrerttraumeterapi.no/
Det som er det viktigste for meg er at hele meg blir tatt på alvor, mine følelser, sinne, sorg, og glede alt blir tatt i mot.
Den aksepten han gir på at det var jævlig er så utrolig viktig.
Det terapirommet har blitt et "åsted" for mange "mord", jeg har tatt livet av ganske mange i det rommet og på den måten kvittet meg med de fra fortiden som har plaget meg i nåtiden, selv om mange av de faktisk er døde for mange år siden.
Hver eneste gang jeg har vært i time så føler jeg meg lettere, det er akkurat som noen har tatt ut en kilo av en alt for tung ryggsekk som jeg har båret på i årevis
Det er ikke terapeuten som gjør jobben det er jeg, men han er der og støtter opp og det er ingen som er følelser er forbudt.
Den "sinte" i meg liker denne formen for terapi og det igjen betyr at jeg ikke lenger har disse indre truslene som jeg levde med tidligere
Det og bli tatt på alvor og hvor samtalepartneren bekrefter at dette var for jævlig, betyr at jeg kan senke skuldrene og ikke være så redd for å innrømme ovenfor meg selv at barndommen var et helvete.
Jeg husker i sommer hvor jeg ble kjent med en dame som var utrolig lett å snakke med, og hvor jeg fortalte litt om hva jeg hadde opplevd.
Jeg husker spesielt en setning hun sa, "stakkars liten jente" den gangen skjønte jeg ikke hva hun mente for den julingen jeg fikk som barn hadde jeg vel fortjent.
I dag begynner jeg å skjønne at det de gjorde var feil og faktisk var mishandling.
I terapirommet får den lille jenta lov til å  forsvare seg og ikke minst ta igjen.
Det er for meg ganske merkelig for jo mer delene mine blir sett av terapeuten og meg jo mindre plager de meg med sine minner, sorg og sinne.
Jeg har hatt min siste time på kontoret hans, men terapien fortsetter via skype, så jeg er heldig som har en terapeut som både tør og er villig til å bruke teknologien for at jeg skal kunne fortsette behandlingen som faktisk virker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar