mandag 23. desember 2013

Tanker om julemas

Nå er det snart jul og like fort som den kommer går den igjen.
I min leilighet er det ikke julepyntet, jeg har faktisk ikke julepynt.
I år er heldigvis jula nøytral, det jeg har gjort er og handle inn litt ekstra god mat og det er de juleforberedelsene jeg har gjort, uten om å kjøpe gaver da.
Alt det stresset og maset for noen få dager, folk blir jo utslitt før kvelden kommer.
Alt skal være perfekt, alle skal være glade og lykkelige og da helst med store bokstaver.
Folk viser fram pynta juletrær og annet stæsj på fb det er akkurat som de skal vise fram hvor lykkelige de er uansett hvordan de egentlig har det. 

Jeg lurer på hvor mange som ønsker bare at jula skal forbigås i stillhet.
Nei jeg gleder meg ikke til jul, men som sagt før så gruer jeg meg ikke, jeg synes bare det blir veldig overdrevent.
Det er ikke alle som har stor familie eller gode familierelasjoner.
Det snakkes så mye om at ingen skal sitte alene på julaften, hva med resten av året er det greit at de sitter alene da?
Jeg vet at det er mange med psykiske lidelser som gruer seg til jul, behandlere tar fri og tilbudet er redusert osv.

Problemet er at psykiske lidelser ikke tar juleferie, de jobber ofte på høykant og forverres hos mange.
Jeg føler meg heldig i år fordi jeg faktisk har blitt bedre, men jeg vet at det er mange som faktisk blir dårligere i sånne høytider og jeg føler med de.
Jeg ønsker de en så rolig og fin jul de kan få, om en drøy uke så er dette maset over og det er igjen hverdag.

2 kommentarer:

  1. Ønsker deg også en så rolig og fin jul som du kan få :)

    SvarSlett
  2. Ønsker deg så gode dager som mulig. Klem -

    SvarSlett