lørdag 28. april 2012

Lese andres blogger, hvor lurt er det?

Innimellom er jeg innom andre blogger som også handler om psykiske lidelser og da spesielt disossiatve lidelser.
Noen blogger kjenner jeg meg igjen i , mens andre gjør jeg det ikke. Jeg vet ikke hvor lurt det er å lese om andre, noen ganger kan det hjelpe og vite at man ikke er alene om å være flere.
Det og være flere i en kropp er til tider utfordrende, spesielt når det til tider er stor fiendeskap mellom de forskjellige delene
 Det jeg ikke kjenner meg igjen i er at mange har navn på delene sine.
Jeg har ikke det, de små har sitt eget navn, men det var det navnet jeg ble kalt når jeg var lita, så de vet ikke om noe annet navn. Jeg visste ikke mitt egentlige navn før jeg begynte på skolen, så de små heter ikke det samme som meg.
De andre i meg har ikke navn, fordi de er også meg, selv om det ikke føles slik. De oppfører seg anderledes enn den voksne meg.
Jeg kaller stemmene deres "tankestemmer", men det skjer jo at jeg gjør ting jeg overhodet ikke er klar over.
Noen ganger hender også at jeg ser "meg" selv utenifra som i en tåke, men helt ute av stand til og stoppe det som skjer.
Jeg har vel valgt å ikke lese så mye om andre, det er vel noen jeg titter innom i ny og ne, men blir det for detaljert så går jeg raskt ut av bloggen.

2 kommentarer:

  1. Det er vrient det der, med å lese om andre med lignende lidelse. For er det noe som er sikkert angående dissosiasjon er at det at det er veldig forskjellig hvordan det oppleves. Dissosiasjon er så mye forskjellig. Det er forresten alle typer psykiske lidelser... Dissosieringen er et forsvar, eller var det i hvert fall da det oppsto og som så har fortsatt som et forsvar. Så andres beskrivelser kan nok trigge det forsvaret ytterligere, spesielt om de beskriver årsaker som ligner våre egne.
    Jeg synes det høres helt greit ut å kikke litt. Gjenkjennelse kan være godt, men det er også greit å trekke seg unna når det man leser skaper for stort ubehag.

    SvarSlett
  2. Det er riktig som du skriver, men det er jo ofte tilfeldigheter som gjør at en kommer inn på en blogg.
    Jeg kan søke opp en ting, og så viser det seg og være blogger om emne,men det gjelder jo alt en søker opp.
    Jeg liker jo ikke den diagnosen de har satt på meg, og kaller det jo knust sjel, ergo navnet på bloggen.

    SvarSlett