tirsdag 5. mars 2013

Mestring

Det er et flott ord, men det er ikke ofte jeg kjenner på det.
Hva betyr det ordet egentlig? mestre fobier, dagliglivet,angst, fortiden, nåtiden?
Noen ganger har jeg mer enn nok med å overleve. Det blir noen dager hvor det er det eneste jeg mestrer eller klarer.
I det siste så har jeg kjent og grublet over dette ordet eller setningen, vær fornøyd med det du klarer/mestrer. Jeg misliker den setningen utrolig mye, fordi den sier egentlig at du kommer ikke videre, men samtidig så er det jo sant at jeg bør prøve å være fornøyd med det jeg faktisk får til.
Problemet er vel å ikke stoppe opp, men fortsette å strekke seg etter nye mål, selv om målene noen ganger kan bli vel høye
Det og sove er ikke noe jeg er så veldig flink til, jeg vil, jeg ønsker å sove, men problemet er bare at jeg er redd for å sovne og redd for å sove.
Det er sånn det ofte er, jeg vil så gjerne, men tør ikke, eller har ikke krefter til det.
Det er fortsatt dager hvor jeg virkelig må bestemme meg for å ikke sette en ny dato.
Akkurat nå ser jo alt så bra ut for de som ser meg, jeg får jo til "så mye", men i mitt hode er det ikke bra nok., jeg er ikke bra nok.
Det å snu den tankegangen er ikke lett, jeg jobber med det kontinuerlig at jeg faktisk ikke har mer krefter.
Jeg får prøve å være fornøyd at jeg faktisk gjør noe som gjør dagene mine litt lettere å komme gjennom.
I dag skal jeg ut på ny langtur med hesten, det blir fjerde dagen på rad hvor jeg faktisk er ute og rir.
Det er jo mestring, fra og ikke være ute på uker/måneder så er jeg nå ute flere dager i uka, jeg ser folk, jeg prater med de om vær og vind
I morgen får hesten fri, fordi jeg skal til tannlegen, noe jeg gruer meg utrolig mye til, men det går vel greit det og.
Fredag skal jeg på ridetime hos en instruktør jeg aldri har møtt, jeg gruer meg til det også, for jeg kan så lite om ridning.
Jeg kan holde meg på hesten stort sett, jeg er ikke redd for farten så lenge hesten er kontrollerbar og det er Kvikur. Utfordringen akkurat nå er  å få hesten til å velge den gangarten jeg vil.
Jeg sliter litt med akkurat det,men det kan også komme av at vi er fortsatt nye for hverandre.
Det tar tid og bli kjent med ny hest, og jeg må også tenke på at jeg er ny for han.

4 kommentarer:

  1. Å kjenne på, og glede seg over mestring, kanskje er det et overskuddsfenomen for noen av oss?
    Lykke til med ridetime og tannlegetime!

    SvarSlett
  2. Ja og kanskje også dette med å være fornøyd med det vi får til.

    SvarSlett
  3. Dette med søvn kan hvertfall ikke gå inn under mestring, for der er det jo noe i deg som stritter i mot, samme for meg.
    Men alt du klarer, og får til i hverdagen, som du i utgangspunktet ikke helt klarte se for deg at du skulle klare, DET er mestring. Om du i tillegg klarer å gi deg selv et klapp på skulderen, så vil du kjenne ekstra på den følelsen. Det er jo anti-selvmobbing rett og slett.

    SvarSlett
  4. Takk for kloke ord, og ja det er anti-selvmobbing jeg skal prøve og ta med meg den

    SvarSlett