søndag 17. mars 2013

Nå banner jeg vel i kjerka

Det er nok mange som vil misforstå meg nå. Jeg leste en artikkel om at medisiner ikke hjelper traumatiserte barn og ungdom, det gjaldt da selvfølgelig ofrene for 22/7.
Jeg vil bare påpeke at jeg synes det var helt forferdelig det som skjedde den datoen, og det burde aldri ha skjedd.
De har fått problemer i etterkant, men de er flere om akkurat samme opplevelse, og det var en opplevelse, det var noen timer med et ubeskrivelig helvete som jeg ikke kan sette meg inn i.
De fortjener all den hjelp de kan få.
Det som gjør meg forbanna er alle de barna og ungdommene som daglig, natt etter natt opplever ting som barn og ungdom heller aldri skulle oppleve.
Det er barn og ungdom som ikke blir trodd når de prøver å fortelle om det. Det er voksne som lukker øynene for de vil ikke tro at slik forekommer eller de klarer ikke å ta det inn over seg.
Hva med disse barna og ungdommene, hva slags hjelp skal de få?
Når de blir voksne så blir de ofte stemplet som bordelinere og får ikke den hjelpen og støtten de har krav på.
22/7 vil kanskje alltid få hjelp å støtte, de vil antageligvis få diagnosen PTSD og vil bli behandlet med respekt og omsorg og det fortjener de.
Men med de usynlige barna/ungdommene som blir utsatt for vold og misbruk krav på samme hjelp?
Jeg bare spør og banner litt i kjerka

3 kommentarer:

  1. Da får vi banne litt sammen, for jeg har gjort meg lignende tanker.

    SvarSlett
  2. Jeg tror vel ikke vi er alene om de tankene, men det er vel ikke så mange som tør å banne i kjerka

    SvarSlett
  3. Alle fortjener samme behandling, og å bli sett. Dessverre er mange blinde for det som skjer rundt omkring, for mye skjer i det skjulte. Mange tør ikke fortelle, og mange blir dessverre ikke trodd...trist men sant.

    SvarSlett