torsdag 10. oktober 2013

"Gode hensikter"

Jeg skrev en mail til den gamle psykologen min, hun som avsluttet meg i løpet av en time.
Det var godt og bli ferdig med den biten, jeg trengte en avslutning for min egen del.
Jeg håper hun leser den og kanskje lærer noe av den situasjonen, men sikker på det er jeg ikke.
Det er visst måten jeg må gjøre det på, for de fleste er enten døde, og de som lever er så sikre på at de gode hensiktene de hadde var nok.
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg i løpet av de siste 10 årene har hørt akkurat den setningen, vi har jo bare gode hensikter.
Gode hensikter er ikke alltid til det beste for de som blir utsatt for dem, og det har jeg også sagt høyt og tydelig fra om mange ganger.
Det er sjelden at jeg har blitt hørt på akkurat det, for de har jo så gode hensikter.
Av alle de dårlige unnskyldningene som finnes, så er dette så er denne med gode hensikter en av de dårligste
Den unnskyldningen går ut på at jeg ikke visste/vet hva som er best for meg.
De aller fleste vet nemlig hva som er best for dem, hvis de bare hadde blitt spurt og hørt. 

4 kommentarer:

  1. Ja, jeg er helt enig. De fleste vet hva som er best for dem. All hjelp må begynne med å spørre den som søker hjelp hva som er problemet og hva vedkommende trenger.
    For noen av oss er dette nettopp det vi har savnet, opp gjennom oppveksten. Vi har vært utsatt for folk som sa de hadde gode hensikter, vårt beste, men som nok snarere hadde andre agendaer.

    Sier vel mest om hjelperes hjelpeløshet tenker jeg.

    Ønsker deg en god kveld -

    SvarSlett
    Svar
    1. Du sier noe viktig om hjelperes hjelpeløshet, men kan de ikke være ærlig å si at de føler seg hjelpeløse?
      Ønsker deg en god kveld også

      Slett
    2. Ja jeg er enig, kunne de bare det! Det hadde vært befriende, vil jeg si.
      Dessverre er jeg redd for at selvinnsikten og kritisk tenkning rundt dette varierer innen hjelperstanden.

      Slett
  2. Nesten daglig blir jeg møtte med påstander som "Det var sikkert godt ment" eller "Tror du vi behandlere har onde hensikter?" på Twitter. Som om gode intensjoner garanterer at det ikke slker overgrep! Hvor historieløs går det an å være? Det er bare å tenke på "hjelpen" lobotomerte fikk, den var antagelig godt ment.

    SvarSlett