fredag 25. oktober 2013

Overaskende

Når jeg skriver innlegg til bloggen så tenker jeg ofte ikke på om innlegget er positivt eller negativt.




Jeg leser absolutt alle kommentarer og prøver å svare på de.
Det jeg synes er overraskende er støtten jeg får fra mange av dere.
Dere gleder dere på mine veier når ting går bedre, dere heier meg fram når det er noen humper og dype hull i veien.
Det jeg synes er mest overraskende og positivt er at det er bloggende med med positiv overskrift er de som faktisk flest titter innom.
Jeg kjenner meg litt igjen der når jeg leser andres blogger, og det er faktisk litt godt å se for det motbeviser litt påstander om at psykisk helseblogger bare graver seg ned og ønsker kun og lese om alt det fæle.
Når jeg leser andres blogger så leser jeg ofte bloggen og gleder meg over framskrittene til den som leser.
Det betyr ikke at jeg kun leser innlegg med kun positive overskrifter.
De jeg leser følger jeg i tykt og tynt, og jeg gleder meg når jeg ser at andre også har gode dager, og jeg føler med de når det virkelig butter i mot.
Noen ganger så kan den mørke tunnelen virke uendelig lang og se ut som den aldri tar slutt.
Det finnes så mange behandlingsmetoder og det er ikke lett verken og få time eller finne ut av hva de forskjellige behandlere er gode på.
Jeg ønsker meg faktisk en liste over hva de forskjellige behandlere er gode på, for alle er ikke gode på alt og ikke minst skulle jeg ønske at det fantes en referanse som en kunne sjekke opp. Akkurat det siste er kanskje vanskelig og få til fordi vi mennesker er så forskjellige og det handler mye om kjemi, men det hadde vært godt å vite hva de er spesialister i eller selv mener de er gode på.
Det hadde hjulpet når en skal prøve å finne en god behandler
Noen er gode på angstlidelser, tvangslidelser osv, osv for ingen er gode på absolutt alt.

6 kommentarer:

  1. For meg er det omvendt, eller HAR hvertfall vært det, at jeg har hatt mer besøkende på bloggen når innleggene har vært "negative". Mange folk liker nemlig bedre å lese om andres tragedier enn oppturer..men flott at du har opplevd det motsatte :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er absolutt noe i det du skriver om at mange liker og lese om andres tragedier.
      Det er ikke så ofte jeg ser på statistikken, men jeg gjorde det nå og oppdaget at det var mange som hadde klikket inn på blogg-innleggene med positiv overskrift, og det overasket meg.

      Slett
  2. Blogg er en fin ting, og selv har jeg fått bearbeidet en del av mitt gjennom å blogge, og at medbloggere har heiet meg fremover.

    Å skrive har hjulpet kjenner jeg, og å "møte" andre som har vært gjennom lignende som en selv, har vært nyttig, og gjort sitt til, at jeg ikke har kjennt meg så alene i alt det som har vært vanskelig.

    Ellers er jeg enig med deg, skulle gjerne sett en liste med behandlere, hvor det stod noe om, hva de var gode på, men at det skjer her i mer grisgrendte strøk, det har jeg liten tro på.

    Ønsker deg en fin søndag Løvetann.

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Blogging kan være en fin ting, og ja det er absolutt en del av bearbeidingen spesielt når det gjelder det psykiske helsevesenet feiltrinn.
      Det å "møte" andre i samme situasjon, få kommentarer som viser at de har lest og lagt mye omtanke i svaret gjør at hvertfall jeg føler meg sett og hørt.
      Jeg tror det kanskje er en umulighet å få en liste med behandlere hvor det står hva de er gode på fordi de tror de kan noe om det meste av psykiske lidelser.
      Det virker ikke for meg at de ser utdannelsen de har som en grunnmur som de kan bygge videre på og gjøre seg bedre innenfor enkelte områder.
      Jeg ønsker deg også en god søndag

      Slett
  3. Positivt og negativt? Tenker lite på det når jeg leser andres blogger. Er mer opptatt av bloggens særpreg og det jeg oppfatter som ekthet.

    På egen blogg prøver jeg legge ut det jeg føler for, og ikke sensurere og stemple meg selv som negativ. Så stoler jeg på at lesere kan velge etter eget behov.
    Og jeg klarer ikke se noe tydelig mønster i hva leserne mine foretrekker. Tror det kan handle litt om tilfeldighet, hvem som dropper innom osv.

    Når det gjelder behandlere og hva de står for kunne det sikkert vært en god ting. Da tenker jeg ikke bare på hvilke såkalte lidelser de er kompetente på, men også hvilket syn de har på behandling og egen rolle m.m.

    God søndag til deg -

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror kanskje det er en forskjell på godt voksne bloggere og de yngre som blogger.
      Jeg sensurer meg nok litt, men det går litt på og ikke trigge andre i forhold til selvskading og selvmord osv
      Men om innlegget jeg skriver er positivt eller negativt det tenker jeg ikke så mye på.
      Det jeg tror er viktig er og også skrive ned det positive som også skjer i livet.
      Ingen mennesker er statiske, men jeg tror å¨og også ta vare på de fine øyeblikkene i livet, og ikke minst så tror jeg på å dele de med andre.
      Når det gjelder behandlere så la du til et punkt jeg ikke tenkte på, dette med synet de selv innehar og ikke minst på sin egen rolle som behandler.
      Ønsker deg en fin søndag

      Slett