lørdag 4. mai 2013

Hvem vet best?


Jeg kommer til en skobutikk hvor de selger sko, problemet i denne skobutikken er at de har kun 2 størrelser
De har størrelse 38 og 45.5
Jeg som kunde spør pent om de ikke har sko i andre størrelser og får et bedrevitende blikk om at disse skoen i størrelse 38 passer alle damer.
Hm jeg prøver og påpeke at min sko størrelse er 39.5 og at jeg ikke passer inn i deres størrelser.
Du får bare prøve for vi vet at disse størrelsene passer til alle.
Jeg vet ikke hvor mange sko jeg prøver, men det blir en del, jeg tenker jo kanskje at størrelse 38 er litt forskjellige på forskjellige sko.
Uansett hvor mange sko jeg prøver så passer de ikke, jeg får de ikke på meg, så jeg spør pent igjen om de har andre størrelser, joda jeg kan få prøve 45.5.
Jeg prøver å forklare at jeg trenger 39.5 og at 45.5 blir for stort.
Sko selgeren kan jo se det problemet, men det er ikke noe han kan gjøre noe med for det er bestemt av ledelsen  at denne sko-kjeden skal det kun selges sko i størrelse 38 til damer og 45.5 til herrer.
Jeg prøver å spørre hva med oss som ikke har riktig sko størrelse, hvor skal vi få kjøpt sko.
Han trekker nonchalant på skuldrene og sier at det er ikke hans problem for siden det er flest mennesker med størrelse 38 og 45 så selger de jo sko med god fortjeneste.
Jeg prøver å spørre høflig om han vet om noen andre som selger sko i min størrelse, nei han trodde ikke det.
Han trodde de fleste hadde gått over til å selge kun de 2 størrelsene, fordi det ga best fortjeneste.
I det jeg får ut av døra så sier han at jeg kan jo gå til en som syr sko for hånd, men de skoene koster utrolig mye, så det har jeg ikke råd til
Jeg undres på hvor mange som hadde godtatt dette?
Veldig mange pasienter i psykiatrien opplever dette og godtar det fordi det er så vanskelig og kan bli veldig dyrt og få privat hjelp

1 kommentar:

  1. Dette var et godt bilde på hvordan det kan oppleves, ja.
    Sender deg en klem over nettet. :)

    SvarSlett