fredag 3. mai 2013

Hvorfor spør de?

Det er et spørsmål jeg har stilt meg selv de siste årene, hvorfor spør dem hva de kan gjøre for meg, eller et annet populært spørsmål, hva trenger du nå?
I de første årene så trodde jeg at ingen kunne gjøre noe for meg for jeg ønsket bare å dø.
Men en dag for noen år siden etter å ha fått dette spørsmålet for ente gang, så svarte jeg fordi jeg trodde spørsmålet var alvorlig oppriktig ment.
Så jeg svarte mitt dumme naut at dette er hva jeg trenger og få å få dette til så må jeg ha dette i tillegg.
Er det virkelig mulig og være så naiv og dum som jeg var da, ja det er det.
Men jeg kjenner at det vokser en fortvilelse i meg når jeg hører det spørsmålet, hva kan jeg gjøre for deg, eller hva trenger du.
Jeg tror nok det er skummelt med pasienter som faktisk vet hva de trenger, og siden de vet det så er de vel ressurssterke så da trenger de det hvertfall ikke.
Svaret jeg fikk første gangen var at det var ikke plass, sannheten viste seg og være at jeg var for syk, og trengte mer enn de kunne gi, så svaret på det spørsmålet var at jeg fikk ingenting.

Igjen opplever jeg at det jeg sier jeg har behov for og trenger kan de ikke gi,og.denne gangen er det pga regler.
Dette får meg virkelig til å føle at jeg er totalt betydningsløs og ikke verdig deres hjelp

Den siste uka har vært så tøff at jeg begynner å bli usikker på om jeg kommer meg til fjells i sommer.
Jeg legger igjen et dikt jeg skrev for noen år siden, dessverre så er føles det akkurat sånn i dag, selv om jeg har fått et plaster


Et lite sekund trodde jeg at jeg ikke var alene
Men jeg tok feil, for jeg var og er alene
Et lite sekund trodde jeg at noen trodde på meg
Men jeg tok feil, det var ingen som trodde på meg
Et lite sekund trodde jeg at dette skulle gå bra
Men jeg tok feil
For et lite sekund er ikke nok.

6 kommentarer:

  1. Et sterkt dikt fra deg, som jeg finner gjenkjennelse i.
    At du sa hva du trengte er ikke naivt.
    Du står opp for deg selv, og du har ressurser.
    Noen av oss opplever desverre, at å stå opp for seg selv innen psykiatrien, ikke evnes og mottas.
    Utrolig trist å tenke på.
    Ønsker deg en så god dag som er mulig, ut i fra omstendighetene.
    Klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, jeg undres hva det er som gjør at de så redde for å høre på oss

      Slett
  2. Jeg leser og kjenner det i i ryggmargen. Får lyst til å si: Jeg tror på deg. Selv om jeg vet det er fattig trøst, midt oppi systemmakten.
    Sender deg masser med varme tanker og en stor klem -

    SvarSlett
  3. Takk, om den er fattig så er den hvertfall ekte i motsetning til spørsmålene jeg fikk.

    SvarSlett
  4. Jeg er enig med deg, jeg liker heller ikke det spørsmålet. For hvis jeg hadde visst det, så hadde de vel ikke trengt å spørre, eller? Hvertfall når det kommer til behandling..jeg ble frustrert over dette spørsmålet da jeg var på Modum, fordi det kom så ofte...

    SvarSlett
  5. Noen ganger lurer jeg på om de vet hva et slik spørsmål kan føre til.
    Når vi vet hva vi trenger så får vi ofte det motsatte av en eller merkelig grunn

    SvarSlett