torsdag 14. februar 2013

Here we go again


Nå har folk på stallen fått vite at jeg har kjøpt hest, og så begynner diskusjonen angående sal.
Jeg er tilhenger av bomløs sal, det er det svært få på stallen som er.
Jeg må jo tenke på hesten og ikke bare på meg selv
Det er svært få som vet at det finnes en mengde med bomløse saler av forskjellig kvalitet. De fleste kjenner til barefootsalene og da kan jeg skjønne skepsisen. Jeg har nemlig prøvd en av de og var ikke fornøyd i det hele tatt.
Det som irriterer meg mest er at dette kommer fra en som ikke rir så mye, og egentlig har liten peiling på saler i utgangspunktet.
Jeg sendte bildet av den nye hesten til det stedet hvor jeg kjøpte salen min og lurte på om denne kunne brukes på han, det er det som er fordelen med bomløse saler de kan brukes på forskjellige hester, men siden hester er forskjellig i rygg osv så er det lurt og forhøre seg med de som forhandler salen.
Dette er en bomløs sal kjøpt i Sverige, og det er en sal som koster omtrent like mye som en god sal med fast bom i Norge.
Jeg fikk til svar at den salen kunne jeg fint bruke på min nye hest.
Hvis det viser seg at salen ikke passer og at gangartene blir dårlige, eller at hesten ikke trives med salen så vil jeg selvfølgelig kjøpe en ny sal.
Men jeg kjøper ikke en ny sal fordi andre mener at bomløst er noe dritt.
Jeg kjenner at sånne besserwissere irriterer meg og til tider får meg til å tvile på egen dømmekraft.

2 kommentarer:

  1. Gjør det DU vil, og velg det DU liker.
    Spennende dette her da :D

    SvarSlett
  2. Takk og ja det skal jeg. I tillegg har jeg tenkt å begynne med en fast setning når noen slarver.
    "Har du noe positivt og si slik at det blir litt balanse"
    Jeg blir nok ikke populær av det, men nå er jeg for gammel til å høre på voksne damer snakker bak ryggen på andre.
    Heldigvis er det bedre i utestallen.

    SvarSlett