onsdag 13. februar 2013

Prøving og kjøp av hest

Ja da har jeg prøvd 2 hester det ble en overraskende prøving. Han jeg hadde trodd var mest riktig for meg  var nok kanskje ikke det. Nummer 2 som jeg ikke viste om ble en meget positiv overraskelse Nummer 3 fant de ut at kanskje ikke var noen hest som jeg ville takle så han ble ikke prøvd. 
Dag nr 2 ble det en tur alene på han jeg hadde best magefølelse for, og den gode følelsen ble ikke borte.
Riktignok fikk vi en overraskelse med en stor brøytebil, hesten reagerte med og hive seg rundt(bilen var veldig stor)
Tankene gikk veldig fort i topplokket, hva gjør jeg nå? Jeg valgte og snu han og ri inn i dypsnøen.Da ble det ,mindre fart og hvis jeg skulle dette av så ville jeg ikke slå meg.
Jeg ramlet ikke av, men når vi skulle ut av dypsnøen så måtte jo hesten jobbe, og ergo så skallet jeg i manen hans. Det ble kutt i leppa og et lite skall av en fortanna gikk, men hva gjør man ikke for å unngå å falle av.
Hun som driver stedet sa og der kommer du med et stort rødt glis,hun lurte selvfølgelig på hva som hadde skjedd.
Han reagerte ikke på andre biler enn denne brøytebilen.
Jeg er nå av den mening at det er fint og oppleve slike ting når du prøver en hest. Det gikk jo bra, jeg datt ikke av og jeg bestemte hvor han måtte gå.
Jeg ble litt overasket over meg selv etter den første dagen og første prøveridningen, for jeg forandret jo totalt mening.
Jeg trodde jo før jeg prøvde at det var Troll jeg ville ha, men kroppen og magefølelsen sa noe helt annet når jeg satt på Kvikur.
Kvikur stod egentlig ikke til salgs, men de mente kanskje at han var hest for meg, og de hadde veldig rett.
I dag har det vært veterinærkontroll og han gikk gjennom den uten anmerkninger. Jeg fikk også sett hvordan han var med veterinær og han var like snill og høflig. Han fikk tatt tannrasp og det ble gjort uten beroligende, han stod helt stille mens han ble holdt i grima.
Nå er jeg igjen hesteeier og hesten kommer hjem til helgen

5 kommentarer:

  1. Gratulerer med hest:-)
    Synes du er tøff jeg. Er ikke vant med så store dyr selv. Gleder meg på dine vegne.

    Hos meg er vi en katt i pluss i kveld. En kattunge som har forvillet seg har husrom her.
    Vi håper å finne eier, men har kontakt med Dyrebeskyttelsen ang. fosterhjem hvis ingen melder seg. Vi kan ikke ha den her, da vår egen katt ikke ble spesielt begeistret for det nye tilskuddet. Vel, det var litt fra dagen her. Ser frem til å høre mer om hesten din.
    Ha en fin kveld :-)

    SvarSlett
  2. Takk, en katt i pluss er ikke alltid like lett for gamlepus.

    SvarSlett
  3. Grattis! Dette høres flott ut.
    Jeg sier som Bibbi, du er tøff. Selv er jeg særdeles ukyndig var hester og andre dyr angår.
    Ønsker deg en fin uke -

    SvarSlett
  4. Heisann Løvetann. :)

    Flott at du fant en hest igjen. Den magefølelsen skal ikke undervurderes. Lykke til med hesten framover. :)

    SvarSlett
  5. Takk nå gleder jeg meg bare til han kommer hjem

    SvarSlett