søndag 28. april 2013

Når hester får stå i flokk så kan det bli skader

I går ettermiddag så fikk jeg en telefon fra et ukjent nummer, heldigvis så valgte jeg og ta den.
Hesten din er skadet, han blør over øyet og har fått et skikkelig spark på det ene beinet.
Katastrofetankene kommer med en gang og jeg kommer meg raskt ut til Kvikur som står og spiser ved forhekken.
Jeg leier han ut ser på såret over øyet og titter så på beina.
Jeg leier han litt fram og tilbake for å se om han er synlig halt, det er han heldigvis ikke.
De fleste av hestene har fortsatt broddesko og det kan lage stygge sår.
Jeg klipper vekk hår på beinet hans renser og skyller med saltvann for og se om det er et alvorlig sår.
Denne gangen gikk det heldigvis bra, sårene så overfladiske ut.
Når jeg steller disse sårene så står Kvikur helt rolig også når jeg sprøyter saltvann over såret som ligger like over øyet.
Hesten min står på utegang med 8 andre hester, hester er flokkdyr og trives best og stå i en flokk.
Det er alltid en risiko og la de gjøre det, men den risikoen er jeg villig til å ta, selv om jeg kan risikere skader, for jeg vet at for hesten psyke så er det best og være i en flokk.
Nå har jeg laget saltvannblanding som skal brukes senere i dag, jeg gikk tom for medisinsk saltvann i går, men heldigvis så går det an og lage det selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar