onsdag 9. januar 2013

Det og håpe er vondt

Jeg har sendt en ny ekonsultasjon til legen, den jeg hadde sendt hadde mer enn 500 ord så det er ikke sikkert at han har fått hele.Jeg har vært konkret på hva jeg trenger i den siste ekonsultajsonen og hvor jeg kan få den.
Jeg vil ikke håpe eller tro at jeg får den hjelpen jeg ber om, fordi det gjør så innmari vondt og bli avvist pga regler.
Det er sinnsykt vanskelig å be om hjelp, for det vil si at jeg håper, og desverre så kjenner jeg til systemet og vet hvor rigid det kan være, så håpet er forsvinnende lite.
Jeg har skrevet noe om selvinnsikt tidligere og hva betyr det?
Det betyr at jeg vet at jeg trenger hjelp og det ganske raskt, men jeg vet også at hvis jeg ikke får den hjelpen jeg ber om så vil det gjøre meg enda verre og mest sannsynlig dytte meg utenfor kanten.
For sånne som meg så tar det tid å bygge opp tillit, og det skal så utrolig lite til for å rive den ned.
Jeg skjønner at jeg trenger en innleggelse NÅ, men etter det nye systemet så vil jeg komme på en helt fremmed avdeling, hvor jeg ikke kjenner noen og de kjenner ikke meg og min historie.
Jeg trenger å komme et sted hvor noen kjenner meg og ikke bare hører på de ordene jeg sier, fordi vil bare være det "går bra" eller det "går greit", men ser at det faktisk ikke går "greit" eller "bra"
Ja jeg vet at de har journaler, men jeg vet også at de leser kun det som passer inn i deres oppfatning av meg så ofte blir det skumlesing og da bruker de kanskje den diagnosen som ble satt først og som faktisk er feil.
Ja jeg har faktisk opplevd det og da føler man seg enda verre for da vet en jo at den hjelpen en får ikke er den rette og man føler seg totalt håpløs og ikke minst hjelpesløs
Diagnoser i psykiatrien er skumle fordi behandlere og miljøpersonal ofte har en bestemt oppfatning om hva de forskjellige diagnosenes behandling skal være uten tanke på pasientens historie.
Hvis noen spør meg hva trenger du hjelp til nå så ville vel svaret være ingenting, eller jeg vet ikke.
Det værste er vel at jeg vet hva jeg trenger, men jeg har ingen tro på at jeg kan få den hjelpen, så da blir svaret jeg vet ikke eller ingenting.

1 kommentar:

  1. Jeg krysser fingrene for deg, så får vi håpe på positivt utfall her.

    SvarSlett