tirsdag 29. januar 2013

Hvor mye betyr en struktert hverdag for en som er psykisk syk

Noen vil si at det er bra, andre vil kanskje si det motsatte, hvertfall hvis det grenser til "tvangshandlinger"
Hva betyr en strukturert hverdag?
Stå opp til noenlunde samme tid, spise regelmessig, få nok søvn.
Disse tingene er helt sikkert viktige, men hva med resten av døgnets timer, hvordan strukturer de?
I den perioden jeg har vært i og kanskje fortsatt delvis er i, så har det ikke vært/er noe innhold.
Jeg har gjemt meg i rommet mitt, timene har gått uten at jeg har vært klar over det.
Helt normale hverdagsysler som dusjing har vært nedprioritert pga redsel for mareritt. Jeg har kanskje dusjet 1-2 ganger i uken for å slippe unna.
Det å gå tur har ikke vært aktuelt på flere måneder, kanskje en tur til butikken 1 gang i uka og da helst tidlig på morran slik at det er minst mulig mennesker.
Postkassa hva var vitsen med den, den ble/blir sjekket ca 1 gang i uka.
Middagsmat, nei det var i jula, nå går det stort sett i knekkebrød, men jeg spiser det hvertfall x4.
Det kan gå uker mellom hver gang jeg snakker med et menneske face too face.
Når jeg hadde hest så så jeg jo noen ganger mennesker og så hei til de opptil flere ganger i uka.
Jeg hadde et fast holdepunkt som var der uansett hvordan formen var.
I dag når jeg prøvde denne hesten og vi hadde den lille kampen om hvem som var staest, så kjente jeg igjen noe som kan virke som glede.
Det var ikke frykt selv om jeg egentlig ikke hadde full kontroll, jeg følte at hesten ikke var ute etter å kaste meg av, han ville bare hjem.
Hvorfor er det lettere å godta at man faktisk ikke alltid har full kontroll på et dyr, når man er livredd for å miste sin egen kontroll, for meg tenker jeg da gråt, selvskading osv
Mitt svar på det er at hesten ikke var ute for å "dumme" meg ut, gjøre narr av meg eller fortelle meg hvor lite verdt jeg er.
Dagsentre er sikkert bra for noen og gir sikkert innhold for mange, men det har aldri vært noe for meg.
For første gang på lenge så er "uka" nesten full av såkalte aktiviteter, dag tenker jeg en aktivitet om dagen.
Det er uvant og litt godt samtidig som det er slitsomt, fordi jeg har vært så lenge i skyggeverden.
Nå vet jeg ikke om jeg kjøper denne hesten, selv om sannsynligheten for det absolutt er tilstede.
Det er en helt annen type hest enn han jeg hadde, og det tror jeg er bra, slik at jeg ikke vil sammenligne.
Uansett så trenger jeg innhold i hverdagen min og jeg trenger å komme litt ut av denne skyggeverden som jeg lever og har levd i så lenge.
Det er bare det å finne innholdet, og det er dessverre ikke så lett.

2 kommentarer:

  1. Struktur er visst viktig har jeg fått høre en del ganger, uten at det nødvendigvis gjør situasjonen mye bedre (jeg får veldig ofte nedtur, hvertfall etter jobb). Men det er vel likevel noe i det...
    Håper du går for hesten, eller kanskje involverer deg i noe som har med hest å gjøre, siden det gir deg noe :)

    SvarSlett
  2. Ja det er viktig sånn i forhold til å stå opp og legge seg til noenlunde "riktige" tider.
    Men hva med resten av døgnet, hvor strukturert skal det være?

    SvarSlett