søndag 27. januar 2013

"Vanskelige pasienter"

Ja hva er vanskelige pasienter?
Er det de som skader seg selv? skader andre? stiller krav? vet hva som virker?
Jeg er en vanskelig pasient, og enda vanskeligere har jeg blitt siden jeg vet hva som fungerer og ikke fungerer. I tillegg til det så nekter jeg å la meg krenke på nytt.
Siden jeg ikke lenger blør så er jo alt så bra, og de har så stor tro på meg. Det er som å få et stort knyttneveslag i ansiktet igjen, og jeg har fått mine tidligere.
Jeg har skrevet et innlegg som jeg kalte blod eller ord.
Nå har jeg ingen ord og jeg blør ikke heller så da er alt bare bra er det ikke.
Da er jeg vel såkalt "stabil" for jeg blør ikke, men jeg snakker ikke heller, kanskje det er det at jeg ikke snakker som gjør meg såkalt stabil?
Eller er saken den at jeg igjen har blitt usynlig.
Hvorfor skader mennesker seg?
Det er like mange grunner som det er mennesker som gjør det. Uansett grunn så viser det at de har det så vondt at det er den eneste måten å vise smerten sin på.
Noen har opplevd noe grusomt som de ikke får lov til av den indre verden de lever i til og si noe om hva som skjedde, og sier de noe så blir de straffet med sår.
Blør du så er du emosjonelt ustabil og skal behandles på en spesiell måte.
Hvorfor blir en person emosjonelt ustabil????????? Jeg synes dette er et spørsmål de som jobber i psykisk helsevesen bør spørre seg selv om.
Når fagfolk bruker diagnoser så setter de pasienter i en bås og glemmer at denne personen har en historie som kanskje er så vond og til tider så farlig å leve med at den ikke har noe annet valg enn å blø for og overleve.
Det kommer stadig opp saker i media om barnevernets grove svikt og hvorfor svikter de?
En av grunnene tror jeg er at de er mennesker og kan ikke klare å ta innover seg at voksne mennesker kan gjøre et annet mennesker og da spesielt barn noe så vondt.
Det er ikke så ille gæli sa en til meg for mange år siden, de sier det samme i dag til andre barn og ungdommer.
Psykisk helsevern sier det samme bare med andre ord, du får en diagnose som forklarer hvorfor du blør
Hadde barn og ungdom blitt hørt når de sa i fra så hadde de kanskje ikke behøvd å straffe seg selv eller gråte med blod.
Så da blir det vanskelige pasienter som ikke har godt av innleggelser, som ikke har godt av oppmerksomhet.
Hvis mange pasienter hadde fått oppmerksomhet og omsorg så hadde de kanskje ikke snakket eller grått med blod, kanskje det hadde holdt med ord.
Nei jeg har ikke blødd på over et år, men den indre selvskadingen/selvmobbingen er der hele tiden, og jeg vet fortsatt ikke hva som er værst


5 kommentarer:

  1. Psykiatrien,tenker nåtid, fremtid, og fortid, det er diagnosen.
    Mine erfaringer er, skal man få reell hjelp, så må fortiden møtes og gis anerkjennelse fra den som skal hjelpe, og hjelper må tåle gjentagelser og drøvtygging.Det er sjelens måte å bearbeide traumatiske hendelser, tenker jeg.
    Det er ikke alltid nok, å få beskjed om, at man bør trene på å gå i butikker eller annet. Det er kanskje alt det som er i mellom der, som er det viktigste?

    SvarSlett
  2. Du sier det så bra, og jeg tenker at fikk vi hjelp til og håntere fortiden, så vil ikke en tur på butikken være noen stor deal i forhold til hva vi har opplevd.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er akkurat det jeg tenker også. Da tror jeg, å ta en tur ut, ikke vil ha det samme angstfylte fokuset.
      Men det finnes ingen fasit, da vi mennesker er ulike.

      Slett
  3. Min nåværende behandler mener akkurat det samme som det Bibbi nevner over her. "Vi trenger ikke fokusere på det som har vært, men på det som skal komme". Hvordan skal jeg da klare å komme meg videre lurer jeg på, for jeg har jo ikke fått jobbet med det som har vært, og skal vi ikke jobbe med det, så er jeg jo på en måte like langt da. Jeg har blødd mine tårer,uten at det har hjulpet mer enn ordene jeg har sagt. Jeg er også litt som deg, jeg har vanskelig for å be om hjelp, og nå som jeg i tillegg har fått diagnosen EUPF, så føler jeg at den frykten er enda større, nettopp fordi de som har den diagnosen ofte får høre at vi ikke har godt av å legges inn, eller få slik eller sånn oppmerksomhet. Tragisk at det er sånn..

    SvarSlett
  4. Det er synd det er sånn, og jeg lurer på hvorfor mennesker er/blir EUPF kan det ha noe med tidligere traumer å gjøre tro?
    Jeg tror det og som et klokt menneske sa til meg en gang, "DET er normale reaksjoner på unormale hendelser"

    SvarSlett