onsdag 18. september 2013

Litt om hest og tanker om dyr som "terapeuter"

I går var planen og ri en liten økt på ridebanen for å holde vedlike det jeg lærer på kurs.
Når jeg stelte hesten så merket jeg en liten hevelse på siden der hvor salen ligger.
Det er muligens en muskelknute, eller bare kanskje en hevelse etter litt slåssing.
Jeg var såpass tidlig ute at det ikke var noen andre på gården, så jeg tok sjansen og gikk opp på ridebanen og jobbet med hesten fra bakken.
Det gikk overraskende greit,hesten gjorde det jeg ba han om, bare han skjønte hva jeg ville.
Jeg har mye tanker om dyr som terapi, om hvorfor det ikke brukes i like stor grad som i utlandet.
Ofte når man tenker på terapi så er det en som kan noe mer enn den som trenger terapi.
Det er mange som har dyr i Norge også psykisk syke, og det er dyrene våre som ofte får oss til å holde ut.
Jeg har jo gått noen år i såkalt terapi, og det er veldig sjelden jeg har blitt spurt om hva dyrene mine gjør med meg og for meg.
Dyrene er ofte den viktigste terapeuten vi har og i tillegg så er det den som kanskje får oss ut på de forskjellige sosiale arenaer, hvor vi er som "alle" andre
Hvorfor brukes ikke dette for alt det er verdt, uansett hva slags dyr en har.
Det er mange som kanskje har individuell plan(noe jeg ikke har) står kjæledyret oppført i den? jeg tviler på det, men den burde kanskje hatt en veldig stor plass.
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt at jeg må være her og nå, at det er viktig.
Den som får meg til å være her og nå er når jeg er med hesten min.
Når jeg er ute og rir så må jeg være her og nå, for hvis ikke så tar han en snarvei og er på vei hjemover.
Jeg har opplevd noen ganger at jeg ikke har vært helt tilstede, og hvor hesten min da har plutselig snudd, eller nekter å gå over en bekk som han har gått over flerfoldige ganger.
Han merker han at jeg forsvinner i meg selv raskere enn noen terapeut  har klart, og ikke minst får han meg tilbake til her og nå raskere enn noen andre.
Han dømmer meg ikke, han spør ikke hvorfor, han bare er tilstede med hele seg, og med det så gir han meg et lite pusterom fra "mareritt", tanker om døden osv
Han burde vært på blå resept, for han har spart samfunnet for mange kroner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar