søndag 15. september 2013

Overfladisk

Hva gjør en menneskelige relasjoner bare blir på et overflatisk nivå?
Vanligvis så er ikke jeg den som prater mest om meg selv til andre mennesker, men når de som står meg nær ikke vil eller kan forstå, hva gjør en da?
Noen ganger virker det som forståelsen er totalt borte, og det vi skal prate om er kun det hverdagslige og hyggelige
Det at jeg har en historie og til tider sliter er et ikke tema, for alle har jo humper i veien
Når en i tillegg får ubetenksomme svar så skjønner jeg at de overhodet ikke skjønner noenting.
Hadde dette vært noen andre mennesker så hadde jeg mest sannsynlig ikke hatt kontakt med de.
Dette er mennesker jeg ikke kan kutte kontakten med, men samtidig så sliter det det så utrolig mye og opprettholde en viss kontakt fordi jeg kan ikke si noe om at jeg har en dårlig dag, eller en dårlig periode.
Jeg er ikke tilhenger av at det i menneskelige relasjoner kun skal dreie som en person eller bare skal dreie om problemer.
Det jeg ønsker er at det skal være en god blanding av tullprat, diskusjoner om alt mellom himmel og jord.
Det kan godt være uenighet for ved å være uenige så kan en kanskje tenke nytt eller se ting på en annen måte, men det skal også være rom for at mennesker har humper og kanskje digre hull i veien de går på i perioder.
Det og føle at en hele tiden må skjule hvordan en har det er ingen god følelse, og resultatet blir jo at jeg trekker meg unna i dårlige perioder.
Jeg har foreslått at de bør prate med noen som kan dette temaet om pårørende til psykisk syke, men det trenger de visst ikke.
Sist jeg bragte det på banen så hørte jeg tydelig irritasjonen i stemmen til den jeg snakket med så det var ikke noe lurt.
Så da blir det slik.


Jeg har det bra jeg

Hei, sier du, hvordan går det
Jeg finner maska mi og smiler
Jeg har det bra jeg
Jeg viser deg ikke tårene mine,
Jeg viser deg ikke smerten min
Jeg viser deg masken min og smiler
Jeg har det bra jeg

Masken kan jeg ikke lenger ta av
for tar jeg den av og du ser
Blir jeg redd
Redd for at du skal gå
Redd for at du ikke skal klare smerten min
Redd for at jeg skal la tårene falle
Redd for at jeg skal gå i stykker ennå en gang
Så jeg smiler og sier
Jeg har det bra jeg







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar